6 praktiniai patarimai tėvams, skirti vaiko finansinio raštingumo formavimui
Ar galite, pridėję ranką prie širdies (tiksliau – įvertinę savo gebėjimą racionaliai susitvarkyti su gaunamomis pajamomis ir turimomis išlaidomis), teigti, jog esate finansiškai raštingas? Ne? Tuomet derėtų prisiminti auksinę liaudies išmintį, jog mokytis niekada nevėlu. O, ypač – tokių praktinių dalykų, kurie yra tikrai reikalingi kiekvieno mūsų kasdieniame gyvenime. Jei, kas yra labai džiugu, atsakymas teigiamas, „užmigti ant laurų“ taip pat negalima. Jei turite atžalų, pats metas mažais žingsneliais, žinoma, atsižvelgiant į amžių, pradėti formuoti vaiko finansinio raštingumo pagrindus. Tam ir skirti žemiau tekste pateikti patarimai, kuriais, priklausomai nuo vaiko amžiaus, rekomenduojame pasinaudoti.
Šis reikšmingas Jūsų, kaip atsakingų tėvų, indėlis į vaiko charakterio formavimąsi bei „sveiko“ požiūrio į pinigus kūrimą netruks atnešti teigiamus pokyčius jau dabar. Pavyzdžiui, norint išvengti tokios, dažnam tėveliui iš tiesų nemalonios situacijos, kai, neišpildžius eilinio vaiko „noriu, noriu, noriu!“, jis savo neigiamas emocijas išlieja, griūdamas tiesiog ant grindų parduotuvėje. Žinoma, didžiausia nauda laukia ateityje, kai Jūsų vaikas neabejotinai susidurs su būtinybe priimti vieną ar kitą svarbų finansinį sprendimą.
Apmokamas darbas namuose
Žinoma, niekas mums, suaugusiems, nemoka už tai, jog, grįžę iš darbo, iš darbo, gaminame maistą, tvarkome namus ar atliekame kitus būtinus buities darbus. Tad, nusprendus suteikti galimybę vaikui užsidirbti namuose, labai svarbu neprieiti prie to, jog atžala pradėtų prašyti užmokesčio už tuos darbus, kurie jau savaime yra jo pareiga (savo kambario tvarkymasis, namų darbų ruošimas ir pan.).
Tam tikra suma apmokestinti galite tokius darbus, kurių atlikimas įprastai vaikui nepriklausytų, pavyzdžiui, jaunesniojo broliuko/sesutės priežiūra, žolės pjovimas, automobilio plovimas/siurbimas ir pan. Aišku, kaip ir kiekviename apmokamame darbe, svarbu konkrečiai apibrėžti, kokį rezultatą ir per kiek laikos vaikas, norėdamas gauti užmokestį, turi pasiekti.
Savo jėgomis uždirbtus pinigus vaikas gali išleisti taip, kaip pats pageidauja. Tiesa, praktika rodo, jog tokie pinigai įvairių nereikalingų menkniekių pirkimui švaistomi kur kas rečiau, nei tie, kuriuos tėveliai ar kiti artimieji duoda tiesiog šiaip.
Šeimos biudžeto planavimas kartu su vaiku
Motyvuoti vaiką pačiam užsidirbti pinigų kuo jaunesniame amžiuje, o ne laukti, kol jie, nieko nedarant, tiesiog bus padėti ant lėkštutės, yra labai svarbu. Tiesa, ne ką mažiau reikšminga vaiką išmokyti ir tinkamai elgtis su gaunamais pinigais. Pavyzdžiui, mažesnis vaikas, gavęs kelis eurus už žolės pjovimą, gali įsivaizduoti, jog, nuėjęs į parduotuvę, nupirks…ją visą.
Reikia suprantamai paaiškinti, jog išleisti galima tik tiek, kiek uždirbama. O, gyvenant realiame, ne tokiame „rožiniame ir pūkuotame“ suaugusiųjų pasaulyje, gaunamos pajamos turi padengti būtinas išlaidas (komunalinės paslaugos, paskolų įmokos, maistas ir kita). Tad, deja, dažnai tik nedidelę gaunamų sumą galima skirti savo norų įgyvendinimui.
Veiksmingiausias būdas tai padaryti – įtraukti vaiką į biudžeto planavimą. O, jei tokio dar neturite – puiki proga pradėti, nepaisant esamos šeimos finansinės situacijos. Parodykite vaikui, ne tik kokio dydžio ir iš kokių šaltinių Jūsų šeima gauna pajamas, bet, svarbiausia, iliustruokite išlaidas, jų rūšis bei dydį. Kartu nuspręskite, kokie bus Jūsų planuojamo mėnesio prioritetai (be būtinųjų išlaidų) bei sritis, kuriose, esant reikalui, galima „susispausti“. Pavyzdžiui, jei artėja naujų padangų keitimo sezonas, natūralu, jog tą mėnesį nuo brangesnių pramogų gali tekti susilaikyti. Žinoma, pasitelkus šiek tiek fantazijos, linksmai praleisti laiką su šeima galima ir nemokamai!
Jei turite finansinių įsipareigojimų (vartojimo paskolų, lizingo ir kita.), būtinai aptarkite, kokio dydžio sumą šiems reikia kas mėnesį atseikėti iš reguliariai gaunamų pajamų.
Išmaniųjų technologijų pasitelkimas
Informacinės technologijos, kad ir kaip dažnai tėveliai to nenorėtų, užima svarbią dalį vaikų, net ir pačių mažiausių, gyvenime. Riboti atžalų laiką, leidžiamą prie mobiliojo telefono ar planšetės žinoma, reikia. Tiesa, diegiant finansinio raštingumo įgūdžius, racionalu pasitelkti ir išmaniąsias technologijas. Pavyzdžiui, norint atidaryti asmeninę banko sąskaitą ir su šia susietą banko kortelę įteikti vaikui, anaiptol nereikia laukti pilnametystė. Tai, įvertinę vaiko sąmoningumą, galite padaryti ir, pavyzdžiui, šiam pradėjus lankyti mokyklą.
Turima banko kortelė tiek vaikams, tiek ir suaugusiems gali tapti svaria pagalba taupant. Juk, sutikite, grynieji pinigai, gulintys mūsų piniginėse, atrodo, tik ir taikosi „pabėgti“. O, šiems saugiai „gulint“ banko sąskaitoje, kils gerokai mažiau pagundų ar bus galima išvengti tokių praktinių, vaikams neretai nutinkančių problemų, kaip užsidirbtų ar dovanotų pinigų pametimas.
Jei nuspręsite mokėti vaikui už tam tikrus jo atliekamus darbus, užuot atsiskaitę grynaisiais, pinigus galite tiesiog „permesti“ iš savo banko sąskaitos į atžalos. Jei tokia praktika priimtina, tokiu būdu savo pinigines dovanas vaikui gali įteikti ir kiti, tam tikra proga jį pasveikinti norintys artimieji.
Nepilnamečių asmenų banko sąskaitos įprastai gali būti susiejamos su tėvų, taip palengvinant galimybę sekti vaiko išlaidas. Žinoma, naudojantis internetine bankininkyste, stebėti savo finansinę situaciją ir priimti tam tikrus sprendimus, susijusius su, pavyzdžiui, išlaidų „karpymu“, patogu ir pačiam vaikui.
Atsakingo skolinimosi principų diegimas
Nuo pat mažų dienų labai svarbu vaiką supažindinti su „skolos“ sąvoka bei praktine šio žodžio reikšme. Vaikas, net pasiskolinus iš brolio/sesės ar draugo, atrodytų, nedidelės vertės daiktą (pavyzdžiui, rašalo kapsulę mokykloje), turi suprasti, jog jį reikia grąžinti. Vėliau, poreikiams augant ir, pavyzdžiui, prireikus pasiskolinti keliasdešimt centų bandelei nusipirkti, vaikas, tikėtina, gerai pagalvos, ar pastarosios jis išties nori.
Vaiko supažindinimas su skola ir jos atidavimo būtinybe, pasitelkus tokius elementarius praktinius pavyzdžius, gali labai pasitarnauti ateityje, kai kalbama apie gerokai didesnius finansinius įsipareigojimus, pavyzdžiui, būsto paskola, paskola automobilio įsigijimui ir pan.
Supažindinimas su taupymo esme bei svarba
Jei vienas ar kitas vaiko pageidaujamas daiktas, nesvarbu, tai būtų žaislas ar mobilusis telefonas, yra brangus, nesakykite nei kategoriško „ne“, nei, kas taip pat labai svarbu, neraginkite ištuštinti visos taupyklės ar, juolab, nuolaidžiai neatverkite savo piniginės. Tai – puiki proga vaikui suprasti, jog ne kiekvieną daiktą, vos tik panorėjus, galima įsigyti čia ir dabar. Tačiau, jei noras yra iš tiesų didelis, tokiam didesniam pirkiniui galima susitaupyti. Nubrėžkite konkretų laiko terminą (pavyzdžiui, priklausomai nuo pirkinio vertės, 6 mėnesiai), per kiek, atidedant tam tikrą sumą pinigų, norimą daiktą yra realu įsigyti.
Vyresnius vaikus derėtų supažindinti su ilgalaikiu taupymu bei raginti pradėti kaupti pinigus, pavyzdžiui, studijoms, vairavimo kursams, pirmajam savo automobiliui ir pan. Žinoma, norint, jog vaiko motyvacija būtų didesnė, jei yra galimybė, prie taupymo turėtų prisidėti ir tėveliai, įnešdami sutarto dydžio indėlį (pavyzdžiui, 50 proc. vaiko sutaupytų pinigų).
Mokymas ne tik imti, bet ir duoti
Pinigai džiaugsmą (o neretai – gerokai didesnį!) atneša ne tik tada, kai už juos įsigyjamas vienas ar kitas daiktas, bet ir dalinantis jais su sunkiau besiverčiančiais. Jei finansinė situacija leidžia, šeimos mėnesiniame biudžete numatykite eilutę, kurioje esanti suma bus skirta labdarai. Galima paskatinti ir vaiką kažkiek savo turimų santaupų ar gaunamų pinigų skirti tam tikroms paramos iniciatyvoms, pavyzdžiui, gyvūnų prieglaudoms ir pan.
Noro dalintis su kitais skiepijimas yra svarbus ne tik kalbant apie tinkamo santykio su pinigais kūrimą, bet ir vaiko, kaip socialiai jautrios, atsakingos asmenybės, formavimąsi.